Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy robot úgy nyomja a gumiabroncs belsejébe a tömítőpasztát, mint a cukrász a tortára a díszítőkrémet. A Passatokat 17 colltól már gyárilag ilyennel szerelik.
A koreai Hankook gumigyára a Dunaújváros melletti Rácalmáson 2007 óta termel, ma már teljes kapacitással dolgozik, három műszakban 3200 dolgozó évi 53 ezer darab abroncsot készít, Made in Hungary felirattal.
Ide vitt el minket a cég, hogy megmutassa, hogyan készül az egyik legérdekesebb termékük, a defekttűrő, szinte akárhány szöglyukkal is gond nélkül évekig tovább használható Sealguard technológiás gumiabroncs.
Sajnos ezekben a gumigyárakban a meglepően liberális autó-összeszerelő üzemekkelszemben teljes fotózási tilalommal sújtják az újságírókat, a gyári illusztráció-állomány pedig elég szegényes, ráadásul a még szabad területen kiállított displayeket és a tesztvezetésen a szöggel átvert gumit hiába fotóztam, mert nem volt a gépemben SD-kártya. Így sok képet nem tudok mutatni, de sebaj, mert a diktafonom viszont annál több információt rögzített a Hankook egyik expertjével folytatott beszélgetés közben. És a felvétel még megvan.
Kétféle defekttűrő gumi terjedt el az autóiparban. Az egyik a merevített oldalfalú változat, amelyből ugyan elszökik a levegő defekt esetén, de nem fekszik le a felnire a kocsi, hanem csökkentett sebességgel el tud menni a gumiműhelyig vagy az úticélig. A technológia meglehetősen elterjedt, a legtöbb BMW-t gyárilag ilyennel szerelik már évek óta. A megoldás hátránya, hogy jelentősen megnöveli a rugózatlan tömeget a gumimérettől függően a normál abroncsnál 2-3 kilóval nehezebb gumi, így a menetkomfort érezhetően leromlik rossz úton. Egy kilyukadt RFT (run-flat tire) gumi hosszú defektes használat után tönkremegy, cserélni kell. És a Hankook szakértője szerint, ha nem RFT-hez tervezett futóművű autóra szerelik a nehezebb gumit, hamar szétveri maga körül a felfüggesztést a nagy tömeg.
Praktikusabb az újabb megoldás, az öntömítő réteggel ellátott abroncs. Több cég is gyárt ilyet, a Michelin Selfseal, a Kumho Self-Sealing néven – ez utóbbi márkánál találtunk egy remek illusztrációt, most ezzel fogom illusztrálni a Hankook termékéről írt cikket, pardon:
Ha szögbe lép a kocsi, a lágy trutyi tökéletesen tömíti a rést a szög körül. Ha pedig kihúzzuk a szöget, csavart, vagy kivágja a centrifugális erő, az idegen test kihúz magával egy vékony szálat, ami a szög, csavar után maradt lyukat is teljesen lezárja. Egy ilyen gumi elvileg akárhány szöget kibír, csak azzal lehet kivégezni, ha egy ponton többször is kibökjük.
A kátyúkár, nagy felületű hasadás ellen ugyan ez sem véd, de európai statisztikák szerint a defektek több mint 90%-át szög okozza. Egy ilyen sérülés pedig meg sem kottyan a guminak, kijavítja saját magát és az abroncs eredeti élettartamáig használhatjuk tovább, javítás nélkül.
Egy ilyen gumi nagyjából egy kilóval nehezebb a simánál, állítólag a lágy, rezgéseket is csillapító réteg miatt még jobban is rugózik vele a kocsi, mint a nemtrutyis gumival. Ezt a zsámbéki vezetéstechnikai pályán lezavart tesztkör után nem tudom határozottan megerősíteni, azt viszont igen, hogy a több szöggel is keresztülvert kocsi akár bennhagyott, akár kihúzott szögekkel is nyomásvesztés nélkül, normális menetdinamikával autózható. Varázslat.
A rácalmási gyár egyik csarnokában rendezte be a Hankook azt az üzemet, ahol a Sealguard abroncsok készülnek. Mivel a defektmentes gumi alapja a normál, kész gumiabroncs, az üzem csupán egy csomó hordóból, egy keverőből, két rövid gépsorból és egy minőség-ellenőrző állványból áll. A folyamat a következő: a gyár többi üzeméből bejönnek a kész gumik, amiket akár már így is fel lehetne szerelni a felnikre. A keverőben két komponensből (az egyik a rágógumik alapanyaga, ezt akár ténylegesen rágni is lehetne, a másik egy spéci adalék) elkészül a fekete, ragacsos, de stabil trutyi. A gumik egyesével egy görgőpárra kerülnek, állítva. Itt forgatja őket egy gép, miközben egy robotkar egy fecskendőből – tisztára, ahogy a cukrász nyomja a tortára a krémet – csigavonalban felhordja a tömítőanyag-réteget az abroncs belsejére. A robot kód alapján azonosítja az abroncsot, a méretből tudja, mennyi paszta kell a gumiba.
Ezután az abroncs egy lézergravírozóba kerül, ahol látványosan felcsapó lángok mellett belesütik a Sealguard feliratot. Innen megy egy tárcsára, ahol megpörgetik, lemérik a súlyát, a tömegeloszlását – és kész is, mehet a komissióra.
Bár a gumiba nyomott anyag lágy és ragacsos, nem kell másként kezelni, mint a normál gumikat. A belső felület talán elporosodik egy kicsit, de ez nem számít, vízre nem érzékeny az anyag, elfolyni pedig nem folyik el, a dubai sivatagban végzett tesztek szerint egészen szélsőséges körülmények között sem. Sőt, az exrém gyors hőingadozást is bírja. Egy konténerben mínusz 30 fokra hútve majd kigurítva a plusz ötvenbe a ragacs úgy viselkedett, mintha mi se történt volna.
Egyelőre csak autóval együtt kaphatóBár a VW Passat és Touran 17-18-as kerekei már most a Hankook Ventus Sealguard nevű öntömítő gumijával gördülnek le a gyártósorról, egyelőre gumikereskedésben nem vehetünk ilyen abroncsokat. A kiskereskedelmi forgalmazás pár hónap múlva indulhat.
Természetesen ha valakinek egy Sealguard-os Passatja van és kiharapja a gumi falát egy gonosz kátyú, akár a Hankook-dealereknél, akár a VW-márkaszervizben rendelhet pótlást. A hétköznapi halandóknak viszont, akik nem új Volkswagennel járnak, egyelőre várniuk kell a Hankook defektmentes csodagumijára.
Forrás: http://www.vezess.hu/
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!