Autó motorok: Áldás helyett átok a head up display?

Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1099 fő
  • Képek - 59 db
  • Videók - 15 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

autók motorok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1099 fő
  • Képek - 59 db
  • Videók - 15 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

autók motorok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1099 fő
  • Képek - 59 db
  • Videók - 15 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

autók motorok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1099 fő
  • Képek - 59 db
  • Videók - 15 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 5 db
  • Linkek - 37 db

Üdvözlettel,

autók motorok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

network.hu

Egy friss kutatás szerint a vezetési biztonságot növelni hivatott szélvédős kivetítők épp az ellenkező hatást érik el, növelik a balesetveszélyt.

 

 

Bár a szélvédőre kivetített információs panel biztonságérzetet ad, hiszen a vezetőnek nem kell levennie a szemét az útról, hogy értesüljön a legfontosabb adatokról, de egy friss tanulmány szerint ez a biztonságérzet hamis, a head up display (HUD) nemhogy előnyös, inkább veszélyes. 


A Torontói Egyetem kutatásai alapján HUD-en érkező különféle értesítések - a bejövő hívástól a küszöbön álló ütközésre figyelmeztetőig - sokkal jobban elvonják a figyelmet, mint eddig gondoltuk, az út figyelésével szerzett vizuális információkat háttérbe szorítják a vetített kijelzőn megjelenők.


Ian Spence pszichológiaprofesszor és kutatócsoportja két tesztet dolgozott ki a jelenség tudományos vizsgálatára. 


Az egyikben a vizsgálati alanyoknak a számítógépes kijelzőn véletlenszerűen megjelenő pontok számát kellett megadniuk, majd időnként nehezítésként még egy fekete négyszög is felbukkant. A tesztalanyok a "kocka" nélküli próbákon viszonylag nagy pontossággal adták meg a látott pontok számát, azonban a fekete négyszöggel nehezített változatban az esetek 6 százalékában észre sem vették az elemet. 
A pontok számának növelésével a hibaarány is nőtt, a fekete dobozt már az esetek 10 százalékában nem vették észre, ugyanakkor még pontok számának becslése is romlott. 
A vezetés tekintetében ez azt jelenti, hogy több eltérő inger esetén a sofőr nem biztos, hogy képes megfelelően különbséget tenni a "jelentéktelen" információk és a valódi veszélyhelyzetek között - egy szóval: minél több adat ugrik a szemünk elé a HUD-en, annál nagyobb az információs túladagolás veszélye. 


"Fontos lenne világos különbséget tenni a jelzések között, mint például egy egyszerű kanyarodásra vonatkozó értesítés és egy ütközésre figyelmeztető riasztás, különben az egymással versengő üzenetek nagyobb veszélyt jelentenek, mintha semmilyen jelzés nem lenne" - magyarázta Spence professzor. 


A másik kísérletben a pontok mellett különböző geometriai alakzatok - háromszög, négyzet vagy gyémánt-alak - villantak fel, szintén véletlenszerűen, hasonlóan a HUD-eken megjelenő különböző értesítésekhez.


A tesztalanyok az első kísérlethez hasonlóan sokszor észre sem vették a formákat, de még akkor is sokszor tévedtek az azonosításban, amikor sikerült kiszűrni őket. A pontok számának növelése még nehezebbé tette az észlelést és az azonosítást.
"Az alanyoknak akár kétszer annyi ideig is eltartott az azonosítás. A két vizuális feladat ütközött egymással, ez pedig a pontosságot és a gyorsaságot is rontotta. Az elmulasztott észlelések és a lassabb reakcióidők valós veszélyt jelentenek, különösen, hogy a vezető figyelméért versengő ingerek épp a bonyolultabb közlekedési helyzetekben szaporodnak meg."


Hogy a Jaguar Land Rover ismeri-e a torontóiak kísérleteit, vagy a saját kutatásaik alapján jutottak hasonló eredményekre, nem tudni, mindenesetre épp nemrég számoltak be egy fejlesztésükről, amely hang- vagy vizuális ingerek helyett a gázpedál rezgetésével figyelmeztetheti az autós, pont a túlterhelés elkerülése céljából.

Forrás: http://www.vezess.hu/

Címkék: head up display

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu