Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a autók motorok klub közös
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
autók motorok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy friss kutatás szerint a vezetési biztonságot növelni hivatott szélvédős kivetítők épp az ellenkező hatást érik el, növelik a balesetveszélyt.
Bár a szélvédőre kivetített információs panel biztonságérzetet ad, hiszen a vezetőnek nem kell levennie a szemét az útról, hogy értesüljön a legfontosabb adatokról, de egy friss tanulmány szerint ez a biztonságérzet hamis, a head up display (HUD) nemhogy előnyös, inkább veszélyes.
A Torontói Egyetem kutatásai
alapján HUD-en érkező különféle értesítések - a bejövő hívástól a
küszöbön álló ütközésre figyelmeztetőig - sokkal jobban elvonják a
figyelmet, mint eddig gondoltuk, az út figyelésével szerzett vizuális
információkat háttérbe szorítják a vetített kijelzőn megjelenők.
Ian Spence pszichológiaprofesszor és kutatócsoportja két tesztet dolgozott ki a jelenség tudományos vizsgálatára.
Az
egyikben a vizsgálati alanyoknak a számítógépes kijelzőn
véletlenszerűen megjelenő pontok számát kellett megadniuk, majd időnként
nehezítésként még egy fekete négyszög is felbukkant. A tesztalanyok a
"kocka" nélküli próbákon viszonylag nagy pontossággal adták meg a látott
pontok számát, azonban a fekete négyszöggel nehezített változatban az
esetek 6 százalékában észre sem vették az elemet.
A
pontok számának növelésével a hibaarány is nőtt, a fekete dobozt már az
esetek 10 százalékában nem vették észre, ugyanakkor még pontok számának
becslése is romlott.
A vezetés tekintetében ez azt jelenti, hogy több eltérő inger
esetén a sofőr nem biztos, hogy képes megfelelően különbséget tenni a
"jelentéktelen" információk és a valódi veszélyhelyzetek között - egy
szóval: minél több adat ugrik a szemünk elé a HUD-en, annál nagyobb az
információs túladagolás veszélye.
"Fontos
lenne világos különbséget tenni a jelzések között, mint például egy
egyszerű kanyarodásra vonatkozó értesítés és egy ütközésre figyelmeztető
riasztás, különben az egymással versengő üzenetek nagyobb veszélyt
jelentenek, mintha semmilyen jelzés nem lenne" - magyarázta Spence
professzor.
A másik kísérletben a pontok
mellett különböző geometriai alakzatok - háromszög, négyzet vagy
gyémánt-alak - villantak fel, szintén véletlenszerűen, hasonlóan a
HUD-eken megjelenő különböző értesítésekhez.
A
tesztalanyok az első kísérlethez hasonlóan sokszor észre sem vették a
formákat, de még akkor is sokszor tévedtek az azonosításban, amikor
sikerült kiszűrni őket. A pontok számának növelése még nehezebbé tette
az észlelést és az azonosítást.
"Az alanyoknak akár kétszer annyi ideig is eltartott az azonosítás.
A két vizuális feladat ütközött egymással, ez pedig a pontosságot és a
gyorsaságot is rontotta. Az elmulasztott észlelések és a lassabb
reakcióidők valós veszélyt jelentenek, különösen, hogy a vezető
figyelméért versengő ingerek épp a bonyolultabb közlekedési helyzetekben
szaporodnak meg."
Hogy a Jaguar Land Rover
ismeri-e a torontóiak kísérleteit, vagy a saját kutatásaik alapján
jutottak hasonló eredményekre, nem tudni, mindenesetre épp nemrég
számoltak be egy fejlesztésükről, amely hang- vagy vizuális ingerek
helyett a gázpedál rezgetésével figyelmeztetheti az autós, pont a túlterhelés elkerülése céljából.
Forrás: http://www.vezess.hu/
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!